Men jeg synes kanskje at en enkel konstruksjonsoppgave ikke er noe man møter i virkeligheten. Så i dag fikk vi en oppgave som kunne vært hentet fra virkeligheten, den lød som følger:
Et kunstverk skal henges opp på Høgskolen i Nesna, men de ansatte klarer ikke å bli enig om hvor det skal henge. Renhold mener det skal henge ved ders kontor, rektor mener det skal henge ved hans kontor og lærerne mener det bør henge på lærerværelset. Ved hjelp av Geogebra og et oversiktskart skal du finne ut av hvor bildet skal henge slik at det er like lang avstand til alle tre stedene.
Synes dette var en morsom oppgave som viste at man kan gjøre oppgaver som ikke er fra lærerboka og som er litt nærmere en virkelig situasjon. Også var det spennende å benytte seg av Geogebra til en annen type oppgave enn ren konstruksjonsoppgave.
Denne sorten oppgaver liker jeg; her er det lagt opp til at eleven skal "oppdage" oppgaven på egen hånd. Utforskende matematikk! Flotte greier :)
SvarSlettJeg regner med at du så gjennom denne videoen når jeg linket deg til mitt innlegg om Matematikk og IKT, men den virker liksom så relevant til akkurat den oppgaven du nevner så...
http://www.youtube.com/watch?v=BlvKWEvKSi8
Det slår meg at en oppgave som den du nevner kan med fordel gjøres *enda* enklere og mer relevant til den enkelte student. Steg 1: Endre oppgaven slik at den finner sted ved elevens egen skole. Steg 2: Ikke gi elevene oversiktsbildet; la dem gjøre egne mål som de kan skissere opp på et bilde selv.
Steg 3: La dem bruke skissen de har laget for å løse oppgaven i GeoGebra.
Ka du trur? :)
Jepp så på den linken =)
SvarSlettHelt enig, det ville vært en kjempegod oppgave!