torsdag 22. september 2011

POS enklere vha digitale verktøy

Jeg leste et kapittel i "å være digital i alle fag" om POS (prosessorientert skriving) som interesserte meg. Da jeg gikk på ungdomsskolen ble denne metoden brukt mye. Jeg synes da og nå at dette er en god metode i skriveopplæringen, men at den var litt tidkrevende fordi alt måtte skrives for hånd. Denne metoden ble mye kritisert av både lærere og elever nettopp på grunn av at den var tidkrevende og krevde mye arbeid. I tillegg var det lite motiverende når man skulle rette på noe at man da måtte skrive alt på nytt.

Ved hjelp av datamaskinen og Word har denne jobben blitt mye enklere for lærere og elever. I Word er det egne funksjoner for hvordan man kan gi tilbakemeldinger, for eksempel gjennom margkommentarer som letter lærerens oppgave med å gi respons. Selve skriveprosessen har også blitt enklere fordi man i Word kan benytte seg av kopiering, liming, tabeller, ordtelling osv.

Selv om man har alle disse hjelpemidlene betyr ikke det nødvendigvis at elevene blir så mye mer motiverte. De syns kanskje det er gøy å trykke og "leke" seg på datamaskinen, men vi vil motivere elevene til skrivelyst. Mange elever trenger et formål med skrivingen og gode ideer til hva de skal skrive om!

Jeg vil dele en film med dere fra nettsiden skoleipraksis.no som er en flott nettside med videoopptak av lærere som gjennomfører gode undervisningsopplegg. Denne filmen handler nettopp om prosessorientert skriving der elevene får ideer til hva de skal skrive om og i tillegg et formål med skrivingen. Sjekk den ut!

http://www.skoleipraksis.no/digital-kompetanse/filmar/ikt-vi-skriv-saman/

3 kommentarer:

  1. Har lite erfaring med POS sjølv, bortsett frå eit par opplegg på allmennlærarutdanninga (og å lese korrektur/ gi respons på eiget initiativ), men det er ein av dei tinga eg vil teste ut meir! Super lenke, eg blei heilt inspirert :-)

    SvarSlett
  2. Jeg har også gode erfaringer med POS, både fra egen skolegang og i praksis med elever som vikarlærer og student. Og det er jo fantastisk hvilke muligheter som åpner seg med digitale hjelpemidler i form av word, og internett.

    SvarSlett
  3. Ja absolutt! Jeg tror hverdagen til lærere kan bli enklere hvis vi benytter oss av de digitale hjelpemidlene som fins.

    SvarSlett